SEO, som står for Search Engine Optimisation, er enormt vigtigt for tiden. Det er nemlig SEO, som spiller en rolle i, hvorvidt din hjemmeside kommer frem, når der bliver søgt på forskellige søgeord. Det er derfor vigtigt, at din SEO er helt i top! Læs med her for at få et indblik i hvad du ikke skal gøre.
Nævne keyword for mange gange
Når du skriver SEO tekster, er det vigtigt, at du anvender nogle bestemte ord. Det er de ord, som folk søger på. Hvis du for eksempel har en hjemmeside, som handler om polterabender i Nordjylland, skal en af dine keyword gerne være ’polterabend Nordjylland’. Det er selvsagt vigtigt, at disse keyword bliver nævnt nok gange. Men det er faktisk også vigtigt, at du ikke nævner det for mange gange! Det kan være fristende bare at proppe dine tekster med forskellige keyword, men så vil du altså opleve, at det slet ikke hjælper med at gøre din hjemmeside mere synlig.
I 2022 kan de forskellige søgemaskiner nemlig sagtens se, hvis du bare har proppet din tekst med forskellige søgeord. Hvis det er tilfældet, bliver din SEO tekst kategoriseret som spam, og det gør altså slet ikke din hjemmeside mere synlig – tværtimod. Du må derfor for alt i verden ikke nævne dine keyword for mange gange. Det er en af de værste SEO fejl, som du kan lave i 2022.
En god tommelfingerregel er i stedet, at keyword skal fylde 1-2% af teksten. Det svarer altså til, at keyword skal nævnes 5-10 gange i en tekst, som er 500 ord.
Overskrifterne bruges forkert
Når du skriver SEO tekster, skal du ’tagge’ dine forskellige overskrifter.
En tekst skal bestå af en titel. Derudover er der en masse overskrifter. Disse skal H2-tagges. Hvis du bruger underoverskrifter, skal de være H3. Det er enormt vigtigt, at du bruger de rigtige tags. Det er ikke nok bare at skrive overskriften i en større skriftstørrelse med fed skrift.
Afsnittene under hver overskrift eller underoverskrift må også højst være 200 ord. Ellers bliver de for lange og uoverskuelige. Det er en god idé at have en masse overskrifter fremfor bare 2-3 stykker. Det er desuden en rigtig god idé at nævne keyword i nogle af overskrifterne.
Din tekst er ikke mobilvenlig
I 2022 har langt de fleste mennesker en smartphone. Det betyder, at din hjemmeside ofte bliver tilgået fra telefonen fremfor computeren. Din hjemmeside skal derfor først og fremmest være mobilvenlig – men det skal dine SEO tekster også være.
Det er for eksempel derfor, at afsnittene ikke må være for lange. Der er simpelthen for uoverskueligt at læse lange tekster på en lille skærm.
Du skal derfor sørge for, at din tekst er mobilvenlig. Det gør du ved at ikke at skrive lange tekster under hver overskrift. Du kan også sørge for at lave en masse afsnit under hver overskrift, så teksten ikke bare bliver en lang smøre. Det er også en rigtig god idé at bruge bulletpoints, da det deler teksten mere op og derved gør teksten mere overskuelig
Din SEO er ganske enkelt irrelevant
Det er selvfølgelig vigtigt, at din tekst er relevant. Den skal passe til publiceringsdomænet. Du vil ikke få særlig meget ud af at skrive en tekst om haveredskaber og så publicere den på en hjemmeside, som handler om e-sport.
Det betyder dog ikke, at det er umuligt. Hvis emnet og publiceringsdomænet ikke passer sammen, er det vigtigt, at du finder en måde at gøre det relevant. Du skal altså finde den helt rigtige vinkel.
I eksemplet med haveredskaber og e-sport kan du argumentere for, at havearbejde er en rigtig fin måde at få noget frisk luft på, når man sidder indenfor hele dagen og spiller computer. Det kan desuden hjælpe på rygsmerter og ens generelle holdning, da man faktisk bruger ret mange kræfter på havearbejde.
Det er altså vigtigt, at du finder en relevant vinkel, da din SEO ellers bliver irrelevant og derfor ikke øger din hjemmesides synlighed.
Dine SEO tekster er enten for korte eller lange
Derudover er det vigtigt, at du finder den rette længde for din SEO tekst. Den rette længde kan variere en del. Det kommer helt an på emnet, og hvad du gerne vil opnå med din tekst. Helt generelt siger man, at en tekst helst skal være omkring 400-800 ord. Denne længde betyder, at det er muligt at fordybe sig i et emne uden, at det bliver for detaljeret og tungt.
Hvis du i stedet skriver et blogindlæg eller en produktbeskrivelse kan det være nødvendigt med lidt færre eller flere ord. Et blogindlæg eller en købsguide kan sagtens nå op over 1000 ord, da læseren formentligt søger god og detaljeret information. En produktbeskrivelse behøver derimod ikke være mere end 200 ord. Sørg derfor for at tænke godt over længden.
Har du lært meget af denne tekst kan du med fordel overveje et SEO-kursus og blive klogere på seo hele vejen rundt.
0 kommentarer