kontakt@digitalopkvalificering.dk

+45 7196 3920

SEO’s betydning i 2022

nov 25, 2022SEO - Viden0 Kommentarer

Under Corona pandemien blev der handlet på nettet som aldrig før. E-handlen steg eksplosivt, da mange af butikkerne var tvangslukkede. Man kan så spørge, om denne forbrugeradfærd kun handlede om en reel nødvendighed, fordi kunderne ikke kunne købe ind i de fysiske butikker, eller om denne tendens har holdt ved siden da? Her viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv af handelsåret 2022, at 7 ud af 10 erhvervskøb blev foretaget på nettet. Dette er fint på linje med det, man så under Corona pandemien og dermed kan man konkludere, at e-handlen blandt erhvervskøbere har bidt sig mere fast end forventet.

Online markedsføring er livsvigtigt med en e-handel i vækst

Derfor er online markedsføring og synlighed på nettet mere relevant og nødvendigt for virksomhedernes overlevelse end nogensinde før. Det er blevet en forbrugervane at handle på nettet, og her kigger de fleste erhvervskøbere sig om, når der skal handles en ny traktor, en ny industriopvaskemaskine eller en græsslåningstraktor. Er man som virksomhed ikke med på det markedsføringsmæssige beat, kan man lige så godt lukke og slukke med det samme, med mindre man er i en branche, hvor netværk og lokalkendskab også spiller en stor rolle i forhold til omsætningen. At gøre sin virksomhed synlig via analyser af, hvad kunderne søger efter på nettet, er derfor en kompetence i digital markedsføring, som de fleste arbejdsgivere efterhånden efterspørger hos deres medarbejdere indenfor marketing, PR og kommunikation.

Viden om og erfaring i at benytte sig af SEO er derfor en stor en aktie, der bare stiger og stiger i værdi, og som man med stor fordel kan sætte sig ind i, opkvalificere sig omkring og gøre brug af i det omfang, som det synes relevant for den enkelte virksomhed.

16 % forventer at skrue op for deres online forbrug

I analysen fra Dansk Erhverv udtaler de adspurgte erhvervskunder også, at 16 % af dem har en forventning om at skrue op for deres online forbrug, mens det kun er 4 %, der forventer at skrue ned for det. Dette siger meget om, hvordan man skal satse på SEO i nutidens online køberunivers, fordi det er her, køberne er. De søger, de handler, de ombestemmer sig, de læser anmeldelser, de anmelder, de interagerer med de sociale medier og så videre. Der er her, de skal fanges og her kan man sige, at SEO har en enorm betydning for både e handlen og for virksomhedernes online synlighed.

Bliv klogere på dine kunder og gå i dialog med dem

Når man har en virksomhed, der er i stor konkurrence med andre lignende virksomheder, er der meget på spil i at trække kunderne i land, og ikke mindst skabe en langvarig relation til og med dem, så de forbliver ivrige og trofaste købere af ens produkter/ydelser/services/events og andet. Hvordan gør man så det? Ja, SEO er et af svarene, fordi man her finder frem til, hvad det er, som kunderne typisk har brug for, hvad de søger efter og hvornår, og hvordan det indgår i deres dagligdag, deres livsstil, præferencer, identitet og personlige smag. Jo mere man kan komme ind på livet af sine kunder og forstå deres univers, jo større chance har man for, at de kigger ens vej og vælger de produkter, som man står for. At “trække” kunderne i land er en omfattende proces, hvor man udover SEO også skal skabe en kontinuerlig dialog med dem, så de hele tiden bliver mindet om ens virksomhed, og man også får dem i tale og interagerer med dem.

Brug SEO sammen med kendskabet til dine kunder

SEO kan aldrig stå alene, hvis ikke din virksomhed og din person fremstår troværdig. Her kan du integrere de søgeord, som kunderne søger efter og dermed får øje på dig og klikker ind på din hjemmeside, blog, webshop etc. med, at du taler med dem via nyhedsbreve, på de sociale medier og via kampager og google adds. Alt sammen strategier, der gør, at du fanger deres interesse og opmærksomhed, og dermed får skabt en loyalitet til dig, som gør, at de ikke vælger at søge mod andre lignende firmaer.

SEO skal gå hånd i hånd med gode produkter og god kundeservice

SEO skal altid gå hånd i hånd med gode produkter af høj kvalitet, som er relevante for forbrugerne, deres behov og hverdag og herunder bare fungere. Har man en virksomhed, hvortil man køber redskaber, transportmidler, rengøringsmidler eller andet, der er essentielt for virksomhedens drift, skal tingene bare fungere. Det er første step. Det andet skridt er, at man leverer en god kundeservice. Med online services som Trustpilot er der god grund til at holde sig på god fod med kunderne, for ellers rygtes det hurtigt i onlineuniverset. Det er dermed ikke SEO, der står alene, når vi taler om de online virksomheder, der vækster pt. Det skyldes også, at de leverer varen, både i kvalitet, kundeservice og vedvarende troværdighed overfor kunderne.

 

Blogs

Nyeste blogindlæg

 

 

Angst

Angst er en af de mest velkendte psykiske lidelser i dagens samfund sammen med både stress og depression. Det bliver ofte brugt som en del af hverdagssproget, hvor man måske glemmer, at det i virkeligheden er en lidelse, der kan udgøre et forstyrrende og endda...

Demens

Demens er en tilstand, hvor du som lidende får svækket dine mentale færdigheder. Med andre ord bliver din hjerne påvirket i sådan en grad, at du vil få svært ved at håndtere din dagligdag selvstændigt. Du kan læse meget mere om tilstanden i det følgende. Hvad er...

0 kommentarer

Indsend en kommentar